Conny – Kinderboekenrecensie 4**** voor Bart Zonderland en de Paladijnen van Oberon van D.C. Dibbits

Bart Zonderland en de Paladijnen van Oberon

Categorieën: recensiegridrecensies jeugdboek
Auteur: D.C. Dibbits
Genre: Jeugdboek
Series: Bart Zonderland
Uitgever: Bart Zonderland

In 2018 schreef D.C.Dibbits het eerste deel  “Bart Zonderland en de geheimen van het Donkerwold “ een origineel en apart verhaal. De uitgeverij draagt de naam Bart Zonderland en het is dan ook in eigen beheer uitgegeven. Dat moet de auteur bijzonder trots maken en zeker als er dan ook deel twee mag verschijnen.

In het eerst boek maken we kennis met de twaalfjarige jongen die baalt dat de geplande reis in de zomervakantie niet door kan gaan en hij de hele zomer thuis moet blijven. Zijn ouders gaan wel naar het buitenland en zijn oom en tante komen oppassen. Bart vindt dat maar niets en vlucht vaak het huis uit en gaat geregeld met zijn vriend naar het Donkerwold, een bos waar veel spannende verhalen over worden verteld. Bart besluit zelfs een nacht in het bos te blijven en dat is het begin van een groot avontuur. Boswachter Roothooft is ontvoerd door de Woudbokkels en Bart krijgt de opdracht hem te redden. Verder wordt hij ‘ beschermer van het woud” iets waar hij ook aan moet wennen…

Na zijn spannende avontuur belanden we in deel twee: “de Paladijnen van Oberon”.

We gaan van start waar Bart zoveel mogelijk aan zijn vriend Paul wilt vertellen over wat er allemaal is gebeurd in de zomervakantie. Omdat hij zelf nog steeds niet kan geloven, laat staan begrijpen, wat er is gebeurd is dat een lastige kluif.  Samen gaan ze op bezoek bij boswachter Roothooft en die deelt een groot geheim met de jongens. In de boerderij van Roothooft komen Bart en Paul vreemde mannen tegen en ook de Woudbokkels komen weer op het toneel. Bart is nog steeds niet stoer maar doet zijn best zijn angsten te overwinnen. Genoeg materiaal voor weer een spannend avontuur over een eigenlijk heel gewone jongen. Dit gegeven zal dan ook zeker aanspreken.

Wederom weer een lekker dik jeugdboek van meer dan 300 pagina’s. Doordat Bart in het begin Paul gaat vertellen wat er allemaal is gebeurd krijg je als lezer weer even een terugblik en zit je al snel weer in het verhaal.  Het is wel raadzaam om eerst deel een te lezen. De terugblik is namelijk niet voldoende om het tweede deel volledig te snappen ( en te waarderen) als je het eerste boek niet gelezen hebt.

De vormgeving en het lettertype zijn hetzelfde als het eerste boek, net als de duidelijke hoofdstukaanduidingen en lengte hiervan. De cover is een afbeelding van illustrator Nathalie Antalvari en heeft een mooie sprookjesachtige kleursetting. Het past ook prima bij het eerste boek en geeft ook het mysterieuze van het verhaal meer.  Ik vind het altijd heel fijn als een boeken uit een serie goed bij elkaar passen.

In het eerste boek vond ik de schrijfstijl soms iets te kinderlijk en af en toe waren de beschrijvingen wat veel waardoor het tempo wat lager kwam in het verhaal. In dit boek was dit niet het geval. Het tempo was hoger waardoor de spanning beter verdeeld was en je lekker door het verhaal gaat. Ik ga verder niet op de inhoud in maar zoals Bart Zonderland groeit in zijn rol als ‘beschermer van het woud’ is de auteur verder gegroeid in zijn vertelstijl. Het verhaal is origineel, met prima opbouw en het heeft een mooi (open) einde. Ik vond het beter als het eerste deel omdat je ook de personages beter leert kennen en er gewoon dus meer tempo in zat.

Het is leuk voor zowel jongens als meisjes vanaf groep 7 a 8 van de basisschool die van avontuur en fantasy houden.

Boekgegevens :

Titel Bart Zonderland en de Paladijnen van Oberon